HOME

Welkom op de website van de Dutch Contender Association

Laatste Nieuws

Bouwers

Bouwers (met een licentie) om Contender's te bouwen

Chris Somner Dinghy Services
Chris Somner
40A Salterns Road, Poole, Dorset, BH14 9HF
United Kingdom
Phone: + 1202 736704
Website: www.cserve.co.uk

 

Bonezzi
Vito Bonezzi
Via del Vivaio 14,
I-46038 Mantova, Italy
Phone: + 39 0 376 370429
Fax: + 39 0 376 370429
Email: vitobonezzi(at)hotmail.com

 

BonezziSailing
Luca Bonezzi
Via Ovo, 44 ARCO 

TRENTO 38062 Italy
Phone: +39 339 7382766  +39 339 4735366
Email: info(at)bonezzisailing.it
Website: www.bonezzisailing.it

 

Boatique Diffusion
Edouard Koch
26 Rue du Colonel Gillon,
92120 Montrouge, FRANCE
Phone: + 33 01.46.57.33.06
Fax : + 33 01.46.57.42.42
Email:
website: www.boatique.fr

Hartley Boats Limited
Parcel Terrace,
Derby Derbushire
Phone: + 10332 369751
Fax: + 1332 290328
Email: sales(at)hartleyboats.com
Website: www.hartleyboats.com


Joachim Harpprecht Bootsbau
Grosser Eiderkamp 44,
24113 Molfsee, Germany
Phone: + 49 431 650644
Fax: + 49 431 650644
Email: joharp(at)t-online.de
Website: www.lightskiff.de


Karsten Kraus

Gettorfer Landstrasse 46
24229 Dänischenhagen Kaltenhof, Germany
Phone: +49(0)4346 60 11 468
Fax: +49(0)4346 60 11 469

Email: karstenkraus(at)yahoo.de

Website: www.kk-boats.de


Dinghy Sports, Australia Pty LTD
Mark Phillips
Sc, 89 Darley St
Mona Vale, NSW 2103
Phone: 02-9997-1636
Fax: 02 9997-9825
Email: dinghysports (at) aol.com
website: www.dinghysports.com

 

 

updated: 17/01/2018

De boot

  

foto: Thom Touw


De Contender is een eenmans trapeze boot. Dat maakt de Contender snel, bijzonder snel zelfs als het beetje waait, zonder dat je extreem veel gewicht hoeft mee te brengen. Vanaf 65 kilo valt de Contender al goed te varen. De Contender wordt wel de ‘ultimate singlehander’ genoemd. Al jaren en ondanks de komst van enkele andere eenmanstrapeze boten, is dat nog steeds waar. Voordeel van de Contender: de klasse is internationaal groot verspreid, kent een interessant wedstrijdcircuit op alle continenten, blijft zich met harde wind en golven goed gedragen en is met enige oefening goed onder de knie te krijgen. Daarbij hoef je niet over geweldige atletische eigenschappen of veel gewicht te beschikken of elke dag in de boot door te brengen.


Natuurlijk, echt gemakkelijk is de Contender nu ook weer niet. Als je niet oppast zeilt die boot met jou. Het eerste jaar zul je best wel veel zwemmen. Maar onmogelijk is de Contender bepaald niet. De Contender vraag geen brute kracht maar behendigheid en enige oefening. De beloning is er naar. Aan de wind planeren, het aanspringen als je van een aan de winds rak naar een ruime winds rak afvalt, voor de wind op de top van een golf meeplaneren.
En wij helpen je natuurlijk om je boot onder de knie te krijgen. Daarvoor vinden veel zeilers de DCA en haar zeilers zo’n leuke en actieve klasseorganisatie.
De Contender is voorts een betaalbare boot. De klasseregels zijn strikt, de levensduur van een Contender is legendarisch. Met een 10 jaar oude boot valt nog prima wedstrijd te zeilen. Er is een ruim aanbod aan bouwers van nieuwe Contenders. Een kant en klare nieuwe boot koop je al van af ongeveer Euro 9000.
Door de groei van de klasse is het aanbod van wedstrijdklare gebruikte boten in Nederland vrij beperkt, op de internationale lijst vind je er echter vele. Heb je een boot op het oog raadpleeg dan de lijst met aandachtspunten of neem contact met ons op. Wij geven je graag nadere inlichtingen.
Kan ik met een Contender ook niet wedstrijdzeilen? Natuurlijk, je kunt ook gewoon over plas scheuren. Er is geen rusthuis voor Contenders. Na een actief wedstrijdbestaan, vinden Contenders een plaats op de camping of naast het vakantiehuisje en verbaas je vriend en vijand met de snelheid waarmee je in dat rare ding over het water gaat. En ook dan ben je welkom bij de DCA voor tips en de gezelligheid.

foto: Thom Touw

Ontwerper

Lengte                                

Breedte                          

Zeil oppervlak                    
Minimum romp gewicht     

Minimum mast gewicht     

Minimum zwaard gewicht   

Minimum roer gewicht        

: Bob Miller (Ben Lexen Australia, 1967)

:   4.87 m

:   1.50 m

: 10.80 m2 

: 83.00 kg

:   7.00 kg

:   3.50 kg

:   3.00 kg

foto: Thom Touw

More Articles ...

  1. De klasse

Subcategories